Watersof

Honda stopt er mee. Productie van de Clarity, de waterstofauto van het Japanse merk, wordt gestaakt. De auto was in Nederland nooit te koop, maar was wel al jaren ‘gereed voor de Europese introductie’. Het zal er nooit van komen.

Gelukkig maar, want de waterstofauto is een misbaksel. Zeker in een dicht bekabeld land als Nederland is rijden op waterstof nergens voor nodig. Waterstof moet geproduceerd worden, bij voorkeur uit groene stroom en wordt daarna in de auto via een brandstofcel weer omgezet in elektriciteit. Het is veel efficiënter om met die groene stroom direct de auto aan te drijven. De schaarse groene waterstof dan worden ingezet voor processen die veel moeilijker te elektrificeren zijn. Bijvoorbeeld in de chemische- en staalindustrie.

Toch blijft de overheid de twee laatste waterstofauto’s op de markt, de Hyundai NEXO en de Toyota Mirai fiscaal voortrekken. Ook al kosten ze minimaal €65.000, ze vallen geheel onder de voordelige bijtelling. Voor gewone elektrische auto’s met een accu geldt dat lage tarief slechts tot €40.000. Zo stimuleert de overheid de verkeerde technologie.

FD