IJsvrij

Het is 1962. Astronaut John Glenn draait een rondje om de aarde en Unilever lanceert een eigen raket. Met een eerste trap van ananas, een tweede van sinaasappel en een neuskegel van framboos. Ruim zestig jaar later is het nog altijd het meest verkochte ijsje van Nederland. Wie heeft er niet aan gelikt?

Ach, nostalgische romantiek. Wat koopt de aandeelhouder daarvoor? De raket wordt afgestoten, samen met de cornetto en alle andere ijsjes van Unilever. Hertog, Ben & Jerry’s, de ontelbare Magnum-varianten, het gaat allemaal in de uitverkoop. Onvoldoende ‘synergie’ met zeepjes en zalfjes, luidt het oordeel van de nieuwe baas Hein Schumacher. En kijk naar die operationele winst van een armetierige 11%, terwijl heel Unilever bijna 17% oplevert. Weg ermee!

Ik hoop op een beursgang voor de ijsdivisie. Sinds het demasqué van Ajax kunnen wel een nieuw emo-aandeel gebruiken. Lekker gokken op een hete zomer en dan een dividenduitkering cashen in Festini-perenijsjes en Calippo’s. Zo’n aandeel is gelijk ook een goede hedge tegen klimaatschade. Enige nadeel: de beursrubriek staat dan voortaan vol met flauwe raket-beeldspraken.

FD