Fantasieloos

Geld verdienen doe je met bloed, zweet en tranen. Maar geld uitgeven is ook best moeilijk. Dat bleek vorige week maar weer toen Jeroen Dijsselbloem de bestemming van de eerste subsidies uit het Nationaal Groeifonds (u weet wel, die miljarden van Wopke en Wiebes) bekendmaakte.

Van de €4 miljard die te verdelen was, gaat maar liefst €2,5 miljard naar twee traditionele infrastructuurprojecten. De Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol (€1,5 mrd) en het spoor tussen Leiden en Dordrecht wordt uitgebreid (€1 mrd).

Een metro en een trein dus. Nederland gaat de economie vernieuwen met een stevige investering in 19de-eeuwse technologie. Alsof je iemand geld geeft voor de bouw van het Huis van de Toekomst, en hij komt niet verder dan een aanbouwtje aan een oude woning. Waren de ingediende projecten echt zo armoedig dat de bulk van het geld hier heen moest?

In Eindhoven snappen ze het wél. Op de ‘Brainpoortlijn’ gaan straks hypermoderne, zelfrijdende en emissieloze bussen rijden. Dijsselbloem trekt er €30 miljoen (de minimale bijdrage) voor uit. Daar koop je nog geen 200 meter Noord-Zuidlijn voor.

FD