Goedkope vlag

Toen de Houthi’s op containerschepen begonnen te schieten, was de maat vol voor de Bermuda. Het land stuurde zijn hypermoderne torpedobootjager en oorlogsfregatten naar de Rode Zee, om de terroristen een lesje te leren. Panama bleef niet achter en dirigeerde een van zijn enorme vliegdekschepen naar de regio. Vanuit Liberia vertrok een vloot zwaarbewapende kruisers. En ook Malta, Saint Vincent en de Grenadines zetten hun marine in om de belangrijke handelsroute te beveiligen.

Niet, natuurlijk. De toegang tot het Suezkanaal wordt niet beschermd door onbeduidende dwergstaatjes zonder marine, maar door de schepen van de US Navy en de Royal Navy. Ook India doet mee. De vrachtschepen die worden beschermd varen echter vaak wel onder de vlag van Bermuda, Panama, Liberia of een van de andere goedkopevlaglanden. Dat doen de rederijen om belasting te ontlopen en regelgeving te ontduiken.

Dat is makkelijk verdiend. Maar als het gevaarlijk wordt, mag de marine van de grote landen uitvaren, en gaat de rekening naar de burger en naar bedrijven die wél belasting afdragen. De rederijen hebben een enorme berg boter op het hoofd.

FD