Gevoelloos onderwijs

Ik mocht een reeks colleges geven aan een Amsterdamse universiteit. Geweldig natuurlijk, want niets is zo leuk als met jonge mensen praten over onderwerpen waar je zelf enthousiast over bent.

Maar toen kwam corona en moest het allemaal online. Ik heb echt mijn best gedaan, maar terwijl ik mezelf hees zat te praten voor mijn laptopje, wist ik zeker: dit is voor niemand leuk. Laat staan leerzaam. Ja, je kunt het oppimpen met onlinequizjes en groepsdiscussies. Maar er ontbreekt iets essentieels als je elkaar niet in de ogen kunt kijken.

Zo voelde het voor mij, en nieuw Amerikaans onderzoek bevestigt dat gevoel. Analyse van de studieresultaten van vijftienduizend studenten van een niet met naam genoemde universiteit laat zien dat, vergeleken met online colleges, fysiek onderwijs tot hogere cijfers, minder uitval en meer geslaagden leidt.

Daarom is het fantastisch dat het onderwijs nu weer grotendeels fysiek van start gaat. Ja, er zijn risico’s en nieuwe uitbraken liggen op de loer. Dan liever nog maar even wachten met de festivals en toch maar geen publiek op Zandvoort. Alles beter dan nog een jaar gevoelloos onderwijs.

FD