Overvolle treinen

Terug naar 1996. Het eerste Paarse kabinet probeert met wat markttucht ons slaperige Nederland Kartelland wakker te schudden. Ook de onderpresterende Nederlandse Spoorwegen moeten eraan geloven: er komt concurrentie op het spoor.

Rondvaartbotenbedrijf Lovers heeft wel trek in een paar treinlijnen. Directeur en oud-NS’er Peter Sul durft de strijd aan. Paniek bij de NS. Maar ook actie. Beloofde extra treinen rond Amsterdam gaan opeens een jaar eerder rijden. Alleen al de dreiging van concurrentie schudt de slapende reus wakker.

Helaas wordt het nooit echt wat met die concurrentie op het spoor. Minister Annemarie Jorritsma durft het toch niet aan en de NS blijft monopolist op het hoofdnet. Een kwart eeuw later zijn de NS-treinen overvol, de reizigers ontevreden, de conducteurs collectief overspannen en is de dienstregeling uitgekleed. Te weinig, te slecht, te duur; zo gaat dat bij monopolies.

Desondanks wil het huidige kabinet het hoofdnet weer onderhands aan de NS gunnen. Zonder concurrentie. Andere vervoersbedrijven protesteren tegen dat voornemen en spannen een kort geding aan. Volkomen terecht. Ik hoop dat ze winnen.

FD