Nederland ontspult

Tijdens de lockdowns kochten we vooral goederen. Een tondeuse omdat de kapper dicht was, een tafelgrill toen de horeca gesloten bleef, een nieuw bankstel in plaats van een weekendje Parijs. Toen alles weer open mocht, stond het huis vol spullen en ging Nederland juist enthousiast diensten consumeren. Horeca, bioscoop, reisbureau, de dienstensector draait inmiddels weer overuren.

Want ondanks het extreem lage consumentenvertrouwen, groeide de consumptie stevig door. Afgelopen februari lagen de uitgaven weer 2,6% hoger dan een jaar eerder. Dat is na aftrek van inflatie. We hadden blijkbaar wat in te halen.

Maar wie denkt dat we daarmee weer terug zijn bij het oude consumptiepatroon, vergist zich. Vergeleken met februari 2020, dus net voor de eerste lockdown, geven consumenten nu 3% minder uit aan goederen en maar liefst 7% meer aan diensten. De Nederlandse consument ‘ontspult’ en ‘verdienst’. Die trend was in de jaren voor corona ook al zichtbaar, maar lijkt te versnellen. Dat zou voor detailhandel en voor de winkelstraat op termijn wel eens een grotere impact kunnen hebben dan de lockdowns tijdens corona.

FD