Nu ook flitsbezorger Getir Nederland lijkt te gaan verlaten, kunnen we de conclusie trekken over het verdienmodel van snelle boodschappendiensten: dat is er niet. Dat was eigenlijk vanaf het begin al duidelijk. Drie uien en een kratje bier laten bezorgen per koerier kan gewoon niet uit.
Het Britse Zapp zag dat al in 2022 en vertrok. Gorilla’s werd overgenomen door Getir, in de hoop met extra schaal de verliezen te dempen. Straks racen alleen de jongens en meisjes van het Duitse Flink nog over onze trottoirs. ‘Er is misschien ruimte voor één flitsbezorger op de Nederlandse markt’, zeggen hoopvolle retailexperts.
Ik denk het niet. Op een zak chips en een vergeten rol wc-papier valt geen winst te maken. Dus moet je bij Flink voor bezorging in bijvoorbeeld Amsterdam Centrum inmiddels minstens €20 tegelijk bestellen en ook nog €6,49 bezorgkosten afrekenen. Dat haalt de lol van een impulsaankoop voor de snelle trek er wel van af.
Miljarden staken overenthousiaste investeerders in dit doodgeboren businessmodel, dat alleen tijdens een pandemie misschien bestaansrecht heeft. Lachwekkend. Of eigenlijk: om te huilen.