Klimaatstrijd bij WTO

De strijd voor het klimaat verplaatst zich van de vrijblijvende onderhandelingstafels van de Verenigde Naties naar de harde wereld van bindende handelsregels. De Europese Unie wil CO2-intensieve import uit landen zonder streng klimaatbeleid extra belasten. Dit zou moeten voorkomen dat onze industrie wordt weggeconcurreerd.

In oktober 2023 gaat daarom het ‘Carbon Border Adjustment Mechanism’ (CBAM, spreek uit ‘sie-bem’). Eerst gaat het alleen om het meten en rapporteren van de CO2-uitstoot van de import. In 2026 is deze oefenfase afgerond en vanaf dan wordt een echte grensbelasting geheven.

China ziet de bui al hangen. Daar vraagt men zich af: is CBAM niet gewoon ouderwets protectionisme? En kunnen we het dan via de Wereldhandelsorganisatie (WTO) stoppen? Vorige week riep China Europa op de nieuwe heffing bij de WTO te komen verdedigen. Dat zou de eerste stap richting een formele aanklacht kunnen zijn. China kreeg bijval van onder andere India en Brazilië.

Spannend, want CBAM is een hoeksteen van het Europese klimaatbeleid. Zonder grensbelasting wordt snelle vergroening van de industrie een stuk moeilijker.

FD