Ketens los

Wilt u wat volumineuze handelswaar uit China laten komen? Een container vol plastic tuinsetjes, een lading Chinees riet voor Hollandse daken, of een partij goedkope T-shirts? Goed nieuws: dat kan weer voor een normale prijs. Volgens maritieme dienstverlener Drewry kost het nu gemiddeld nog maar $1593 om een zeecontainer van Shanghai naar Rotterdam te verschepen.

Vorig jaar was dat nog negen keer zo duur. De snelle herstart van de economie in 2021 ontregelde logistieke ketens en zeetransport werd onbetaalbaar. Die situatie is inmiddels genormaliseerd. Deze week kwam de Global Supply Chain Pressure Index voor het eerst in ruim twee jaar onder de nul uit. De druk op de productieketen ligt nu onder het langjarige gemiddelde.

Is alles voorbij? Niet helemaal, want de meest iconische gebeurtenis uit de tijd van ketendisruptie is nog steeds niet afgerond. Vorige week sleepte SMIT Salvage BV de eigenaren van de Ever Given voor de rechter, omdat ze meer geld eisen voor het lostrekken van dat containerschip in het Suez Kanaal. Import en export stroomt weer als vanouds over de wereld, maar juristen zitten nog vast in 2021.

FD