Als de milieubeweging en de autolobby samen in bed kruipen en het Kabinet een smeekbede sturen, dan weet je het wel: er is geld te verdelen. ANWB, BOVAG en RAI sloten deze maand een monsterverbond met Natuur & Milieu om de miljarden die vanaf 2027 de schatkist binnenstromen hun kant op te krijgen.
Dat geld komt uit het nieuwe emissiehandelssysteem van de EU. Brandstofleveranciers moeten straks emissierechten inkopen voor de CO₂ die hun klanten uitstoten. Dit ‘ETS-2’ is een kopie van het succesvolle ETS voor de industrie, dat sinds 2005 draait. De opbrengst vloeit deels naar lidstaten en ‘dreigt stilzwijgend gebruikt te worden om gaten in de begroting te dichten’, vreest de auto- en milieulobby. Het geld zou naar ‘verduurzaming van de sector’ moeten gaan.
Dit is een misverstand. Milieuheffingen zoals de ETS-prijs zijn niet bedoeld om geld op te halen, maar om de klant de juiste prijs te laten betalen — inclusief milieuschade. Als dat goed werkt, is het doel bereikt. Met de opbrengst kunnen andere belastingen (bijvoorbeeld die op inkomen) worden verlaagd, zodat de gemiddelde lastendruk gelijk blijft. Er is geen pot geld om te verdelen.