De betaalhel

Bijna vier op de tien Nederlanders is het overzicht intussen kwijt. Ze weten niet meer wat ze betalen, wanneer ze betalen en waarom. Daardoor worstelen ze met het bijhouden van de financiële administratie en lopen ze de kans op boetes en schulden. Dat bleek deze week uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Vooral Nederlanders jonger dan 35 jaar en mensen met weinig ‘digitale vaardigheden’ raken snel het overzicht op hun geld kwijt.

Zelf ben ik net iets ouder dan 35 en digitaal redelijk handig. Dus ik ben het overzicht niet kwijt. Maar wel mijn humeur. En ook mijn laatste restje welwillendheid om mee te denken met bedrijven en instellingen die geld van mij verwachten. Want incasseerders van Nederland, wat wilt u precies van ons? Waarom maakt u ons leven tot een hel van onmogelijke wachtwoorden, zogenaamd persoonlijke websites, dringende e-mails vol verdachte linkjes en maandelijkse oproepen vol valse lokkertjes om toch vooral automatisch te gaan betalen? Wij zijn uw hooggeëerde klant als we iets willen kopen, maar zodra het op betalen aankomt moeten we precies de pasjes doen van het dansje dat u heeft uitgedacht.

Vroeger, vertelt de 35-plusser, vroeger was het beter. Gedurende de maand vielen de acceptgirokaarten op de deurmat. Die legde je netjes op een stapel. Aan het eind van de maand controleerde en ondertekende je ze, deed ze in een (gratis) envelop in de bus en alles was voor mekaar. We hoefden toen geen zestiencijferige getallen over te typen, geen cijfers en letters te spelen met rekeningnummers, niet in te loggen op MijnAanbieder.nl of een andere persoonlijke website, en we waren ook niet bang dat we met een domme klik op de betaalknop in een e-mail al ons spaargeld naar een crimineel op Malta overmaakten.

Inmiddels is de wereld digitaal en zou betalen nog makkelijker moeten zijn. Maar mijn zorgverzekering, kabelboer, telefoonaanbieder, energiebedrijf, spaarhypotheker en creditkaartmaatschappij hebben allemaal hun eigen digitale betaalsystematiek. Mijn lijst met wachtwoorden wordt al langer, de alerts vullen mijn mailbox, en ik moet zo ongeveer iedere dag de een of andere ‘Mijn Omgeving’ checken om te zien of er niet iemand geld van mij verwacht.

Maar ik snap wel waarom het mij zo moeilijk wordt gemaakt om mijn rekeningen te betalen. De energiebedrijven, verzekeraars en telco’s willen mijn handtekening onder een machtiging. Ze willen zelf het geld van mijn rekening kunnen pakken.

Daar doe ik dus niet aan mee. De automatische incasso hoort wat mij betreft in het rijtje woekerpolis, overlijdensverzekering en aflossingsvrije hypotheek. Leuk voor de aanbieder, niet voor de klant. Wie overzicht en controle wil houden op zijn eigen geld, betaalt z’n rekeningen zelf. Een keer per maand, op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier.

Bedrijven van Nederland, dat moet u toch kunnen organiseren?